24 Sier

Dieta w Hashimoto. Co jeść, a czego unikać?

W dużej mierze nasz stan zdrowia oraz samopoczucie zależą od diety. Często wymaga ona indywidualnego podejścia, zwłaszcza kiedy organizm na coś choruje. Pewnych produktów należy wówczas unikać, inne są wręcz zalecane. A jak wygląda dieta w chorobie Hashimoto, na którą choruje coraz więcej Polaków?

Szacuje się, że na chorobę Hashimoto choruje około miliona Polaków, dużo częściej są to kobiety. Hashimoto, chociaż brzmi obco, bo nazwa choroby pochodzi od nazwiska japońskiego chirurga, który po raz pierwszy opisał przypadki tej choroby, jest popularnym schorzeniem dotyczącym gruczołu tarczycy, które występuje w większości u osób między 45 a 60 rokiem życia.

Objawy Hashimoto

Pierwszymi objawami choroby są często senność, zmęczenie, wypadające włosy, sucha skóra. Wszystko to jest spowodowane niewłaściwym działaniem układu odpornościowego, który atakuje komórki tarczycy i doprowadza do rozległego stanu zapalnego. Hashimoto trwa latami i często prowadzi do niedoczynności tarczycy. Pacjenci skarżą się również podczas choroby na przybieranie na wadze. Dodatkowe kilogramy są wynikiem nieprawidłowej gospodarki hormonalnej towarzyszącej Hashimoto. Przemiana materii w dużej mierze jest regulowana właśnie przez hormony tarczycy, dlatego stan zapalny gruczołu wiąże się z tyciem.

Dlaczego dieta w Hashimoto jest tak ważna?

Powodem wprowadzenia odpowiedniej diety w chorobie Hashimoto nie powinno być jednak tylko pragnienie zrzucenia kilogramów. Odpowiednio skomponowana dieta w Hashimoto jest ważnym elementem leczenia. Przyspiesza metabolizm, poprawia wyraźnie samopoczucie, zmniejsza objawy chorobowe, zwiększa odporność organizmu. Warto więc zastosować się do kilku wskazówek, które pomogą osiągnąć wszystkie te rezultaty.

Co jeść, a czego unikać?

Zanim zaczniemy wdrażać specjalną dietę, warto wykonać badania na nadwrażliwość pokarmową. Wiele osób z chorobą Hashimoto posiada nietolerancję laktozy albo glutenu, nie jest to jednak normą. W przypadku występowania nadwrażliwości trzeba zastosować między innymi dietę eliminacyjną trwającą najczęściej do 6 miesięcy, która polega na wykluczeniu konkretnych produktów żywnościowych zaostrzających objawy choroby. Poza tym zaleca się zbilansowaną, zdrową dietę.

W zbilansowanej diecie każdego człowieka nie powinno zabraknąć białka, dobrych tłuszczów oraz węglowodanów. W przypadku Hashimoto również stosujemy się do tej zasady. Powinniśmy spożywać zarówno białko roślinne, jak i zwierzęce. Naszym sprzymierzeńcem są tłuszcze wielonienasycone, którymi w przewadze należy zastąpić te nasycone. Tłuszcze nienasycone zwiększają odporność organizmu i zmniejszają stan zapalny. Najlepiej wprowadzić do codziennej diety oleje tłoczone na zimno: lniany, z pestek dyni, konopny, oliwę z oliwek, sezam oraz pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, orzechy, w szczególności włoskie, laskowe i migdały. Jeśli natomiast chodzi o węglowodany, zastępujemy cukry proste złożonymi, o niskim indeksie glikemicznym, co pomoże normalizować stężenie glukozy w organizmie, a także wpłynie na szybszą utratę zbędnych kilogramów u osób z nadwagą.

Jeśli cierpimy na wspomnianą nadwrażliwość nietolerancję laktozy, wykluczamy z diety mleko krowie i produkty pochodne. Zamiast nich możemy spożywać mleko roślinne  zastępując mlekiem roślinnym  np.: migdałowe, kokosowe, ryżowe. Kiedy nadwrażliwość dotyczy glutenu, unikamy produktów zbożowych, zwłaszcza z pszenicy, owsa, żyta i jęczmienia. Wprowadzamy zaś do diety produkty bezglutenowe, zazwyczaj specjalnie oznaczone.

Ważne składniki mineralne i witaminy

W diecie osób z Hashimoto nie powinno zabraknąć składników mineralnych i witamin, głównie jodu, selenu oraz witaminy D.

Niedobór jodu jest odpowiedzialny za powiększanie gruczołu tarczycy i powstawanie wola. To dlatego jednym z wyznaczników diety podczas Hashimoto jest zapewnianie odpowiedniej ilości produktów zawierających jod. Znajdziemy go głównie w rybach, skorupiakach, glonach, produktach mlecznych. Bardzo ważny jest jednak umiar – szkodzi zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża ilość jodu w diecie, która z kolei objawia się stanem zapalnym w miąższu tarczycy.

Selen jest składnikiem mineralnym niezbędnym do produkcji hormonów tarczycy oraz ochraniającym gruczoł przed uszkodzeniami. Jego niedobór może zaostrzać chorobę Hashimoto. Selen znajdziemy w jajach, rybach, krewetkach, mleku i jego przetworach.

Niedobór witaminy D wykrywany jest u wielu pacjentów z Hashimoto. Jej mała ilość zwiększa także ryzyko rozwoju choroby. Tutaj nie wystarczy samo przebywanie na słońcu. Konieczna jest suplementacja pod kontrolą witaminą D, najlepiej przez cały rok.

Także cynk i żelazo sprawiają, że gruczoł tarczowy pracuje bez zaburzeń. Cynk znajdziemy w pestkach dyni, nasionach lnu, orzechach, mięsie, natomiast żelazo w podrobach np.: wątróbce, również orzechach, razowym pieczywie, roślinach strączkowych.

Podsumowanie

Warto uwzględnić wszystkie ze wskazanych produktów w codziennej diecie, stosownie do jej rodzaju. Dieta każdej osoby wymaga indywidualnego podejścia, zwłaszcza osoby chorej. To dlatego w przypadku Hashimoto zalecana jest konsultacja dietetyka, który najlepiej doradzi co jeść, a czego unikać w trakcie choroby.

Serdecznie zapraszam na konsultacje  do mojej poradni dietetycznej. Wspólnie ułożymy najlepszą dietę, opartą na zdrowych i smacznych posiłkach, która pozwoli złagodzić objawy Hashimoto i wpłynie na lepszą jakość życia.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
POKAŻ
Elżbieta Noculak - ZnanyLekarz.pl